«Ποτέ άλλοτε οι στέγες των σπιτιών δεν ήσαν τόσο κοντά, αλλά και ποτέ άλλοτε οι καρδιές των ανθρώπων δεν ήσαν τόσο μακριά» (Αντ. Σαμαράκης, Ζητείται ελπίς)
Σε κάθε γειτονιά υπάρχουν ποικίλα προβλήματα, άλλα μικρά και άλλα μεγάλα. Φυσικά όλα είναι σημαντικά, αλλά εδώ θα αναφερθούμε με ορισμένα παραδείγματα επίλυσης των «μικρών», δηλαδή στα προβλήματα καθημερινότητας της γειτονιάς, όπως:
Πεζοδρόμια, φρεάτια, πάρκα, παιδικές χαρές, πράσινο, ηλεκτροφωτισμός, κυκλοφοριακό, ποδηλατόδρομοι, σήμανση, αξιοποίηση ελεύθερων χώρων, πάργκινγκ, καθαριότητα, ανακύκλωση, κάδοι απορριμμάτων, αδέσποτα, ευπαθείς συνάνθρωποι μας, ασφάλεια, διατήρηση υγιούς ανθρώπινου περιβάλλοντος κ.ά.
Για την επίλυση των μικρών ή μεγάλων προβλημάτων της οποιασδήποτε γειτονιάς ενός Δήμου, σε γενικές γραμμές είναι γνωστό το πώς λειτουργούν οι δημοτικές υπηρεσίες και πως οι αποξενωμένοι και μη συμμετέχοντες πολίτες.
Οι μεν υπηρεσίες, μέσα σε ένα κλειστό και αδιαφανές δημαρχοκεντικό σύστημα που επικρατεί η γραφειοκρατία, τα συμφέροντα και οι πελατειακές σχέσεις, ενεργούν όπως-όπως ή αδιαφορούν…
Οι δε πολίτες, παραμένουν συνήθως αδρανείς και ανενεργοί αποδεχόμενοι μοιρολατρικά την κατάσταση τους.
Έτσι, το ζήτημα της συμμετοχής του πολίτη στα κοινά, που ξεκίνησε από τον Αριστοτέλη με το «μετέχειν αρχής και κρίσεως», χάθηκε στο πέρασμα των χρόνων και δυστυχώς ο ενεργός πολίτης αντικαταστάθηκε από τον παθητικό ψηφοφόρο.
Και μπορεί οι δημοτικές αρχές να αλλάζουν, όμως οι ανάγκες και τα προβλήματα στις γειτονιές παραμένουν. Αφού δεν υπάρχει επίσημο θεσμικό πλαίσιο (σημ.: μιλάμε για γειτονιά και όχι για τοπικό συμβούλιο) μέσα από το οποίο ο καθένας θα μπορούσε να συμμετέχει στη διεκδίκηση και τον σχεδιασμό της γειτονιάς του, μένει να ενεργοποιηθούν από μόνοι τους οι δημότες.
ΤΟ ΣΚΕΠΤΙΚΟ ΜΑΣ
Η ενεργή συμμετοχή του πολίτη αποκτά μεγαλύτερη σημασία όταν αυτή εκδηλώνεται σε μια γειτονιά, η οποία αποτελεί αναμφίβολα ένα από τα σημαντικά ορόσημα της ποιότητας ζωής της πόλης, του δημοτικού διαμερίσματος ή της κοινότητας ενός Δήμου.
Πάντα ήμουν υπέρμαχος της συμμετοχικής δημοκρατίας και μαζί με άλλους/ες συνδημότες/τισσες από πολύ παλιά, αλλά ιδιαίτερα από την ίδρυση της Κίνησης Πολιτών του Δήμου Κορινθίων το 2005, υποστηρίζαμε ότι πρέπει:
- Nα συμμετέχουν οι πολίτες περισσότερο στη διαδικασία λήψης αποφάσεων εκφράζοντας τις ανησυχίες, τις ιδέες και τις προτάσεις τους συλλογικά ή προσωπικά στη Δημοτική Αρχή πιο τακτικά, από το να επιλέγουν απλώς μερικά ονόματα σε ένα ψηφοδέλτιο κάθε τέσσερα ή πέντε χρόνια.
- Nα αποκτήσει η Δημοτική Αρχή την ευαισθησία να κάνει διάλογο με τον πολίτη και τις επιμέρους ομάδες για την ουσία των προβλημάτων χωρίς διακρίσεις και μικροκομματικούς υπολογισμούς και να δημιουργεί κλίμα επικοινωνίας και σχέσεις αμοιβαίου σεβασμού.
ΜΕΡΙΚΑ ΠΑΡΑΔΕΙΓΜΑΤΑ ΕΠΙΛΥΣΗΣ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΩΝ
Θα αναφερθώ σε ένα παράδειγμα μιας άτυπης Επιτροπής Πολιτών Γειτονιάς που διεκδικεί τα δικαιώματά της κυρίως από τον Δήμο. (Φαντάζομαι ότι θα υπάρχουν και άλλα παραδείγματα και ελπίζω με καλύτερα αποτελέσματα).
Εδώ και 20 χρόνια έχουμε δημιουργήσει μια άτυπη Επιτροπή Πολιτών Γειτονιάς (πίσω από τον Απόστολο Παύλο στην Κόρινθο) και έχω την τιμή να εκπροσωπώ αρκετούς συνδημότες, συντάσσοντας και αποστέλλοντας στον Δήμο κυρίως (αλλά και σε άλλες Υπηρεσίες) επιστολές και e-mail (γιατί τα γραπτά μένουν), με τα προβλήματα καθημερινότητας που επισημαίνουμε κάθε φορά με τους γείτονές μου.
Με την επιμονή μας όλα αυτά τα χρόνια είχαμε κάποια αποτελέσματα, έστω στο ένα δέκατο των αιτημάτων μας, όπως:
- καθαρισμός πεζοδρομίων και δημοτικών χώρων από ογκώδη απορρίμματα
- αλλαγή καμένων λαμπτήρων
- μερική δενδροφύτευση πεζοδρομίων
- καθαρισμός των παρτεριών του Ξηριά και αποκατάσταση βλάβης ποτίσματος των φυτών και λουλουδιών
- επισκευή επικίνδυνων πεζοδρομίων
- καθαρισμός φρεατίων
- τοποθέτηση σήμανσης σε επικίνδυνη διασταύρωση κ.ά.
ΜΗΝ ΠΕΡΙΦΡΟΝΕΙΤΕ ΤΟΥΣ ΔΗΜΟΤΕΣ
Τα τελευταία δυο-τρία χρόνια εντείναμε τη «δράση» μας.
Θεωρώντας ότι εκεί στο Δήμο είναι υποχρέωσή τους να λύνουν τα προβλήματα, μιάς και εμείς πληρώνουμε κανονικά τα τέλη και τους φόρους μας, αποφασίσαμε:
α. Να ενημερώσουμε, να ενθαρρύνουμε και να διευρύνουμε την επιτροπή με περισσότερους/ες δημότες/τισσες, όπου θα ευαισθητοποιούνται για προβλήματα της γειτονιάς μας
β. Να στέλνουμε τα e-mail σε όλους τους αρμόδιους (και όχι γενικώς στο e-mail του Δήμου), όπως:
- Δήμαρχο
- Αντιδήμαρχο Καθημερινότητας
- Αντιδήμαρχο Καθαριότητας
- Αντιδήμαρχο Εξυπηρέτησης του πολίτη
- Αρμόδιες Υπηρεσίες, Αυτεπιστασία κ.ά.
γ. Aπό φέτος να είμαστε ακόμα πιο διεκδικητικοί και να επανερχόμαστε ξανά και ξανά τονίζοντάς τους «…να μην μας περιφρονείτε!».
Με αυτόν τον τρόπο, π.χ. μέσα στο καλοκαίρι, καταφέραμε να επιλυθούν άμεσα τρία προβλήματα της γειτονιάς μας και μάλιστα μετά από τηλεφωνική συνεννόηση που επεδίωξαν οι αρμόδιοι αντιδήμαρχοι, όπως:
- καθαρισμό πεζοδρομίων και δημοτικού χώρου από ογκώδη (3 φορές)
- επισκευή φρεατίου (αυθημερόν)
- αλλαγή μέσα σε μια βδομάδα και των δύο άθλιων κάδων απορριμμάτων (πράσινου και μπλε)
(Σημ.: Μην φανταστείτε ότι μου έκαναν χάρη, γιατί αφενός ούτε κατ’ όψιν δεν τους γνωρίζω και αφετέρου είναι δημοσίως γνωστό ότι καταψήφισα αυτήν τη δημοτική αρχή)
ΕΠΙΛΟΓΟΣ: «ΘΑ ΣΑΣ ΤΑΡΑΞΟΥΜΕ ΣΤΗ ΝΟΜΙΜΟΤΗΤΑ»
Αν έχουν κάποιο νόημα όλα όσα περιγράψαμε παραπάνω, δεν είναι μόνο να επισημαίνουμε την αδιαφορία, τα λάθη και τις παραλήψεις της εκάστοτε Δημοτικής Αρχής για τα προβλήματα μιας γειτονιάς –άλλοι ίσως πετυχαίνουν την επίλυσή τους καλύτερα ή και με ρουσφέτι- αλλά γιατί, μέσα από τέτοια παραδείγματα και άλλες συλλογικότητες, να πάψουμε να νοιώθουμε αποκλεισμένοι, περιφρονημένοι, ξένοι μέσα στον ίδιο μας τον Δήμο…
και να γίνουμε ενεργοί πολίτες, ξαναβρίσκοντας τη χαμένη ιδιότητά μας να σκεφτόμαστε και να δρούμε συλλογικά. Γιατί ομορφαίνοντας τη γειτονιά, ομορφαίνουμε τη ζωή μας.
Ας μην ξεχνούμε ότι οι Δήμοι σε όλη την χώρα, όταν κάνουν έργα και λύνουν προβλήματα, δεν μας κάνουν χάρη. Είναι υποχρεωμένοι, (και μάλιστα χωρίς έπαρση, αυταρχισμό και αλαζονεία), να επιλύουν τα προβλήματα της καθημερινότητας των δημοτών και εμείς, ως συνειδητοποιημένοι πολίτες, να διεκδικούμε δυναμικά τα νόμιμα δικαιώματά μας.
Με συλλογική δράση λοιπόν και έχοντας κατά νου την ιστορική ρήση του Ηλία Ηλιού:
Θα σας ταράξουμε στη νομιμότητα!
επιμέλεια: Χρήστος Κουσουλός
Εύγε!
Επισημαίνω επιπλέον ότι:
1. Οι μεν υπηρεσίες, μέσα σε ένα κλειστό και αδιαφανές δημαρχοκεντικό σύστημα που επικρατεί η γραφειοκρατία, τα συμφέροντα και οι πελατειακές σχέσεις, ενεργούν όπως-όπως ή αδιαφορούν Ή ΔΙΑΠΛΕΚΟΝΤΑΙ.
2. Οι δε πολίτες, παραμένουν συνήθως αδρανείς και ανενεργοί αποδεχόμενοι μοιρολατρικά την κατάσταση τους Ή ΑΔΙΑΦΟΡΟΥΝ.
3. Συμφωνώ με τη σύλληψη της ιδέας της ενεργοποίησης της γειτονιάς, ως φορέα πολιτικής διεκδίκησης, έστω κι αν δεν αναγνωρίζεται διοικητικά. Αναγνωρίζεται, όμως, από το δίκαιο ως ένωση προσώπων χωρίς νομική προσωπικότητα. Είναι κι αυτή μια σημαντική παράμετρος για την ισχύ τέτοιων κινήσεων.
4. Νομίζω ότι ο παθητικός ψηφοφόρος, στον οποίο αναφέρεσαι εκκινεί από πολιτική θεώρηση των πραγμάτων, σε μια Ελλάδα και μια Ευρώπη που δεν ενδιαφέρεται για την πολιτική, αλλά για την οικονομία. Δεν είναι τυχαίο ότι, ενώ τα ατομικά και κοινωνικά δικαιώματα συμπιέζονται, την ίδια στιγμή τα δικαιώματα των καταναλωτών διευρύνονται. Μιλάμε για τους ίδιους ανθρώπους αλλά τους προστατεύουμε μόνο όταν ενδυονται τον μανδύα του καταναλωτή, διότι αυτό είναι οικονομικά αποδοτικό και συμφέρον.
Υπό μια έννοια, όμως, αυτή είναι και μια άλλη όψη των πραγμάτων: Οι δημότες δεν είναι μόνο πολίτες. Είναι και καταναλωτές δημοτικών υπηρεσιών και επομένως απολαμβάνουν προστασία και υπ’ αυτή την ιδιότητα τους.
5. «Θα σας ταράξουμε στη νομιμότητα» Like!👍