Το Ευρωπαϊκό Ελεγκτικό Συνέδριο αμφισβητεί τις μετρήσεις υποστηρίζοντας ότι οι πραγματικές εκπομπές από τα αυτοκίνητα δεν έχουν μειωθεί.
Σύμφωνα με έκθεση που δημοσίευσε το απόγευμα της Τετάρτης (24/1) το Ευρωπαϊκό Ελεγκτικό Συνέδριο (ΕΕΣ), οι τιμές-στόχος της ΕΕ για μείωση των εκπομπών CO2 από τα καινούργια επιβατικά αυτοκίνητα δεν είναι εφικτές εφόσον δεν πληρούνται σημαντικά προαπαιτούμενα. Παρά τις υψηλές φιλοδοξίες και τις αυστηρές απαιτήσεις, στην πλειονότητά τους τα επιβατικά αυτοκίνητα που κυκλοφορούν στην ΕΕ εξακολουθούν να εκπέμπουν την ίδια ποσότητα CO2 όπως πριν από 12 χρόνια. Τα ηλεκτρικά οχήματα μπορούν να βοηθήσουν την ΕΕ να προσεγγίσει τον στόχο για έναν στόλο αυτοκινήτων μηδενικών εκπομπών. Σε κάθε περίπτωση, το ΕΕΣ προειδοποιεί ότι οι προσπάθειες προς την κατεύθυνση αυτή πρέπει να εντατικοποιηθούν.
Ο «κανονισμός για τις εκπομπές CO2 από τα αυτοκίνητα» ορίζει, από το 2010, τιμή-στόχο για το σύνολο του στόλου οχημάτων της ΕΕ, ο οποίος αφορά τις μέσες εκπομπές CO2 από τα πρωτοταξινομούμενα αυτοκίνητα. Επιπλέον, κάθε κατασκευαστής – ο οποίος πρέπει να δηλώνει στο πιστοποιητικό συμμόρφωσης τις εκπομπές CO2 ενός οχήματος – οφείλει να καταβάλει τίμημα υπέρβασης εκπομπών σε περίπτωση μη επίτευξης των τιμών-στόχου ειδικών εκπομπών. Οι φιλοδοξίες αυξήθηκαν με την πάροδο του χρόνου, με το στόχο περί μηδενικών εκπομπών για το 2035 να διαφαίνεται στον ορίζοντα.
Σύμφωνα με το ΕΕΣ, η μείωση των κατά μέσο όρο εκπομπών CO2 σε πραγματικές συνθήκες οδήγησης που σημειώθηκε τα τελευταία χρόνια οφείλεται αποκλειστικά στα ηλεκτρικά οχήματα (των οποίων οι νέες ταξινομήσεις εκτοξεύτηκαν, από 1 στα 100 αυτοκίνητα το 2018 σε σχεδόν 1 στα 7 αυτοκίνητα το 2022). Ωστόσο, ο δρόμος είναι στρωμένος με εμπόδια, καθώς η ΕΕ αντιμετωπίζει σημαντικές δυσκολίες που δεν της επιτρέπουν να εντείνει τους ρυθμούς διάδοσης των ηλεκτρικών οχημάτων.
Το πρώτο εμπόδιο που πρέπει να ξεπεραστεί είναι η πρόσβαση σε πρώτες ύλες για την κατασκευή επαρκούς αριθμού μπαταριών, όπως επισημάνθηκε σε πρόσφατη έκθεση του ΕΕΣ. Επίσης, το ΕΕΣ έχει ήδη εκφράσει στο παρελθόν την ανησυχία του σχετικά με την ανεπάρκεια των υποδομών φόρτισης: το 70% του συνόλου των φορτιστών μπαταριών αυτοκινήτων στην ΕΕ συγκεντρώνεται σε τρεις μόλις χώρες (Κάτω Χώρες, Γαλλία και Γερμανία). Τέλος, ένας καθοριστικός παράγοντας είναι η οικονομική δυνατότητα απόκτησης ενός ηλεκτρικού οχήματος: δεδομένου του υψηλότερου αρχικού κόστους των οχημάτων αυτών, οι καταναλωτές ενδέχεται να προτιμήσουν να διατηρήσουν τα παλιά ρυπογόνα οχήματά τους για μεγαλύτερο χρονικό διάστημα.
Με πληροφορίες από caranddriver.gr