Eικονικά εστιατόρια σε ειδικά διαμορφωμένους χώρους όπου ο καταναλωτής δεν έχει πρόσβαση ενώ τα προϊόντα φτάνουν σε αυτόν μέσα από τις ηλεκτρονικές πλατφόρμες και τους συνεργαζόμενους διανομείς


 

Μια νέα αγορά δημιουργείται στην εστίαση, με φόντο την αλλαγή των καταναλωτικών προτύπων που προκάλεσε η πανδημία. Ο λόγος για τις “dark kitchens” ή “σκοτεινές κουζίνες” οι οποίες αρχίζουν να πολλαπλασιάζονται το τελευταίο διάστημα και στην Ελλάδα. Πρόκειται για εστιατόρια, τα οποία ασχολούνται αποκλειστικά με την παρασκευή φαγητού για κατ’ οίκον διανομή. Δεν διαθέτουν χώρους για τραπεζοκαθίσματα ούτε και σερβιτόρους. Δεν είναι προσβάσιμα στο κοινό και διαθέτουν προσωπικό μόνο για την προετοιμασία γευμάτων και την διανομή. Υπολογίζεται πως στη συγκεκριμένη αγορά δραστηριοποιούνται ήδη περίπου 10 μεγάλες εταιρείες, ενώ εκτιμάται ότι υπάρχουν πάνω από 1.000 διάσπαρτες επιχειρήσεις σε όλη την Ελλάδα.

Το συγκεκριμένο μοντέλο καταστήματος, το οποίο είναι αρκετά διαδεδομένο στο εξωτερικό, έρχεται ως πρόταση απέναντι στις σύγχρονες ανάγκες καθώς και στη στροφή των καταναλωτών στις online παραγγελίες φαγητού, ενώ ταυτόχρονα αποτελεί διέξοδο για τις επιχειρήσεις που θέλουν να εστιάσουν αποκλειστικά στην κατ’ οίκον διανομή. Το χαμηλότερο κόστος έναντι ενός παραδοσιακού εστιατορίου που διαθέτει τραπεζοκαθίσματα και σερβιτόρους με αυξημένο ενοίκιο, ειδικά εάν βρίσκεται σε μια προβεβλημένη περιοχή, είναι το βασικότερο πλεονέκτημα της συγκεκριμένης επένδυσης.

Οι “σκοτεινές κουζίνες” μπορούν να στεγαστούν και σε λιγότερο εμπορικά σημεία, και έτσι δεν χρειάζεται να καταβάλλουν υψηλό μίσθωμα. Κομβικό σημείο στο όλο εγχείρημα είναι η σύνδεση τους με τις δημοφιλείς πλατφόρμες online delivery, οι οποίες έχουν υψηλή επισκεψιμότητα και μεγάλο πελατολόγιο, ωστόσο οι προμήθειες που ζητάνε είναι αρκετά μεγάλες και ξεπερνάνε πολλές φορές το 25%.

Στο εξωτερικό και ειδικά σε μεγάλες αγορές, το φαινόμενο είναι αρκετά διαδεδομένο και κερδίζει διαρκώς έδαφος, ανάμεσα στους επιχειρηματίες. Με βάση πρόσφατες εκτιμήσεις, στην Κίνα λειτουργούν πάνω από 7.500, στην Ινδία πάνω από 3.500, στις ΗΠΑ περίπου 1.500 και στο Ην. Βασίλειο περίπου 750.

Σε άνοδο το φαινόμενο

Ο πρόεδρος του Συνδικάτου Επισιτισμού-Τουρισμού Γιώργος Στεφανάκης, σχολιάζοντας τα νέα δεδομένα που διαμορφώνονται στην ελληνική αγορά, επισημαίνει ότι πολύ μεγάλες εταιρείες είναι προσανατολισμένες σε αυτή τη δραστηριότητα και έχουν ήδη ξεκινήσει μια μορφή του “dark kitchen”.  «Μπορεί και να μην είναι παράνομες, απλώς εμείς να μην έχουμε καταφέρει να το «μαζέψουμε» ως εικόνα. Όμως, είναι μία τάση, αυτό το επιβεβαιώνουμε», επισημαίνει και προσθέτει πως στο παιχνίδι έχουν μπει μεγάλες πολυεθνικές. «Είναι σε άνοδο το φαινόμενο – αλλά όχι στην κατεύθυνση να ασχοληθούν πολλές εταιρείες αλλά να συγκεντρωθεί σε λίγες. Η τάση άρχισε να μεγαλώνει από την αρχή της πανδημίας και την επέκταση της διανομής του φαγητού και όχι της επίσκεψης στο εστιατόριο», εξηγεί ο πρόεδρος του Συνδικάτου.

Σχετικά με τις εργασιακές συνθήκες, ο Γιώργος Στεφανάκης τονίζει πως σε αυτή τη νέα μορφή επιχείρησης η τήρηση της εργασιακής νομοθεσίας για τους υπαλλήλους που απασχολούνται και η ποιότητα του παραγόμενου προϊόντος δεν είναι εύκολο να τεθούν υπό τον έλεγχο των αρμόδιων ελεγκτικών μηχανισμών.

 

 

 

 


ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

εισάγετε το σχόλιό σας!
παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας εδώ