Πρωτοφανές ξέσπασμα στη βία ανηλίκων – Τρομάζουν τα στατιστικά στοιχεία
Ο αριθμός συλλήψεων ανηλίκων έφτασε το πρώτο 8μηνο του έτους στις 8.978, ενώ κατά μέσο όρο οι Αρχές προχωρούν καθημερινά στη σύλληψη 37 μαθητών όλων των ηλικιών, με τον αριθμό να εκτιμάται ότι θα ξεπεράσει τις 10.000 μέχρι το τέλος της χρονιάς. Οι κατηγορίες αφορούν ναρκωτικά, ξυλοδαρμούς, ληστείες, διαρρήξεις καθώς και σεξουαλικού περιεχόμενο αδικήματα, τα οποία πολύ συχνά καταγράφονται από τα κινητά των ανηλίκων και δημοσιεύονται στα social media.
Τις τελευταίες 2 ημέρες και μετά το περιστατικό βίας με τη 14χρονη στη Γλυφάδα που ξυλοκοπήθηκε μπροστά σε 20 άτομα, ήρθαν να γνωστοποιηθούν ακόμη 3 περιστατικά βίας ανηλίκων.
Σε σχολείο στην Ερμιόνη Αργολίδας ένας 12χρονος δέχθηκε επίθεση από δύο 17χρονους που επιτέθηκαν φραστικά στον ανήλικο και στη συνέχεια ο ένας εκ των δύο έβγαλε μια φαλτσέτα και ξύρισε το μουστάκι του 12χρονου ενώ έκλεψε και από την τσέπη του 2 ευρώ.
Στην Μεταμόρφωση, 16χρονος έκλεισε ραντεβού για να παλέψει με συνομήλικό του, με αποτέλεσμα να τραυματιστεί από χτυπήματα και να μεταφερθεί στο νοσοκομείο «Μητέρα» για τις πρώτες βοήθειες.
Στην Πολίχνη Θεσσαλονίκης, ένας 16χρονος που βρισκόταν με τη 14χρονη φίλη του, δέχθηκε επίθεση με μεταλλικό σωλήνα από έξι ανήλικους που τον χτύπησαν ανελέητα στο κεφάλι και στο σώμα.
—
“Στην ανοδική τάση της βίαιης συμπεριφοράς των ανηλίκων, έχει συμβάλει πλήθος παραγόντων μεταξύ των οποίων η αύξηση της ενδοοικογενειακής βίας, η κοινωνική αποστασιοποίηση, η έλλειψη επικοινωνίας καθώς και οι συνθήκες εγκλεισμού των περασμένων ετών λόγω πανδημίας.
Ειδικότερα, η πανδημία ανέδειξε τις παθογένειες που υπήρχαν και έφερε ανασφάλεια, μειωμένη ανοχή στη δυσφορία και θυμό στους κόλπους της οικογένειας. Αυτό έχει ως απόρροια την έλλειψη επικοινωνίας και οριοθέτησης ακόμα και την παραμέληση των παιδιών από τους γονείς. Επιπλέον, δεν είναι λίγες οι φορές που η βίαιη συμπεριφορά των παιδιών αποτελεί αντανάκλαση της βίας που μπορεί να υφίστανται τα ίδια ή κάποιο άλλο μέλος της οικογένεια τους.
Τα παιδιά που εισέρχονται στην περίοδο της εφηβείας, σε αυτήν την ηλικία της σύγκρουσης, της αμφισβήτησης, της αντίδρασης και της παρόρμησης, βιώνουν ήδη μια πληθώρα ψυχοφυσιολογικών αλλαγών, στην οποία καλούνται να προσαρμοστούν. Χαρακτηριστικό αυτής της ηλικιακής περιόδου είναι η ανάγκη να προσδιορίσουν τη ταυτότητα τους και να ανήκουν κάπου. Όταν, λοιπόν, οι σχέσεις με τους γονείς είναι φτωχές, απόμακρες ή και συγκρουσιακές, οι έφηβοι ενδέχεται να χάσουν τον προσανατολισμό τους και να αναζητήσουν τη λύση ακόμα και στη χρήση ουσιών, όπως αλκοόλ ή χασίς, μέσω της οποίας μπορεί να αισθάνονται ότι αποκόπτονται από την γονεϊκή επιρροή και ταυτίζονται με τους συνομηλίκους.
Ο ρόλος του σχολείου είναι μείζονος σημασίας στην ανάπτυξη της προσωπικότητας και την καλλιέργεια κοινωνικών δεξιοτήτων στο παιδί. Ωστόσο, είναι ένας τομέας που έχει δεχτεί πλήγμα λόγω του κορωνοϊού, με τις συνθήκες καραντίνας που επιβλήθηκαν. Σαν αποτέλεσμα, τα παιδιά κλείστηκαν στο σπίτι, αποκόπηκαν και από τους φίλους αλλά και από την επιρροή των εκπαιδευτικών, εστιάζοντας το ενδιαφέρον τους στα Μέσα Κοινωνικής Δικτύωσης και σε ηλεκτρονικά παιχνίδια, που ενίοτε αναπαράγουν την βία, σαν τρόπο εκτόνωσης και έκφρασης. Όλα τα παραπάνω κάνουν πρόδηλη μια κρίση αξιών που περνάμε και την οποία αντιλαμβάνονται και τα ίδια τα παιδιά.
Η συνεργασία γονέων και εκπαιδευτικής κοινότητας αλλά και των γονέων με τα παιδιά τους κρίνεται σκόπιμη όχι μόνο για την αντιμετώπιση των φαινομένων βίαιης συμπεριφοράς από τα παιδιά αλλά κυρίως για την πρόληψη τους. Συγκεκριμένα, οι γονείς θα πρέπει να:
- Να ενημερώνονται από το σχολείο για την συμπεριφορά των παιδιών
- Να ασχολούνται μαζί τους, κάνοντας διάλογο
- Να τα οριοθετούν, αλλά και να τα ενισχύουν
- Να ικανοποιούν τις συναισθηματικές τους ανάγκες”
Διδυμοπούλου Αγγελική | Ψυχολόγος